Сделать старовой Добавить в закладки
Выберите язык:
Вход

Your Login Details

Forget Your Password?
Главная » ru » Новости » Новости Ассоциации » Розвиток в Україні ринку спортивної індустрії.

Розвиток в Україні ринку спортивної індустрії як механізм формування здорового способу життя та укріплення здоров’я громадян України

RSS

Впровадження нової ідеології – ідеології пріоритетності в суспільній свідомості здорового способу життя, занять фізичною культурою, як основних засад здоров'я і довголіття – невідкладне завдання державної політики в Україні. На цьому наголосив Міністр України у справах  у справах сім'ї, молоді та спорту Равіль Сафіуллін на прес-конференції з нагоди відзначення Дня фізичної культури і спорту, яка відбулася в п’ятницю, 10 вересня. В основі такої політики має лежати комплексний підхід до вирішення проблеми здоров'я та фізичної активності населення, починаючи з родини, з дитячого садка. Необхідна розбудова сучасної спортивної інфраструктури, активна всеохоплююча пропаганда фізичної рухливості серед населення, вдосконалення нормативно-правової бази, державна підтримка дитячо-юнацького та масового спорту, активна взаємодія в цьому напрямку влади, громадськості і бізнесу.

Загальний рівень здоров'я населення – це питання розвитку країни, її повнокровного існування, питання її національної безпеки.

Насьогодні в Україні склалась загрозлива ситуація зі здоров'ям громадян, зокрема дітей та молоді.

В останні роки рівень здоров'я населення суттєво знизився, зокрема молодого покоління. Так, тільки 6% випускників загальноосвітніх шкіл можна вважати здоровими, близько 60% страждають на хронічні захворювання.

Скорочується кількість населення, знижується середня тривалість життя, Україна перебуває серед країн-лідерів за кількістю споживання алкоголю та кількістю курців, загрозливих масштабів набула гіподинамія серед дітей та підлітків. При цьому знижується загальний рівень заняття населення фізичною культурою та спортом. Так, якщо в 1990 році в Україні фізичною культурою та спортом займалися 11 мільйонів людей, що становило тоді 21,2% населення, то в 2009 році фізкультурою займається тільки кожен десятий українець. (серед мешканців Скандинавії - 75-80%).

Рівень здоров'я людей безпосередньо пов’язаний з рівнем заняття населенням фізичною культурою та спортом. На жаль, в останні роки в засобах масової інформації, в рекламі не превалюють цінності здорового способу життя, а здоров'я не є складовою успішності людини.

Поряд з тим, в Україні не вистачає спортивних майданчиків, спортивних шкіл, обладнання і фахівців, нема сучасних спортивно-оздоровчих комплексів із розвинутою інфраструктурою. За роки незалежності не побудовано практично жодного великого спортивного ОЛІМПІЙСЬКОГО об’єкта, який би відповідав світовим стандартам. Із 81 олімпійської бази, що є в Україні, тільки одна відповідає сучасним стандартам. За матеріально-технічною інфраструктурою зимових видів спорту Україна в 10-15 разів поступається своїм сусідам - Чехії, Естонії, Білорусі, Болгарії, Латвії, Словаччині.

В даний час в Україні створюється спортивна інфраструктура для занять спортом та для реалізації програм фізкультурно-спортивної реабілітації для людей з інвалідністю – впродовж 6-ти років функціонує, розбудовується та вдосконалюється Національний центр паралімпійської та дефлімпійської підготовки та реабілітації інвалідів, що в м .Євпаторія; будується  Західний реабілітаційно-спортивний центр.

Сучасний спорт став важливою галуззю економіки багатьох країн, в тому числі й України. До нього залучено значні фінансові кошти і велику кількість робочої сили. У теперішній час ступінь розвитку галузі спорту є одним із факторів, що впливає на темпи розвитку суспільства, рівень і якість життя населення, ділову активність. Сучасні дослідження показують, що у людей, які систематично займаються фізичною культурою і спортом, продуктивність праці вища порівняно з тими, хто спортом не займається. Крім того, плинність кадрів серед активних спортсменів значно нижче, ніж серед тих, хто не займається спортом, а трудова дисципліна значно вище, що сприятливо позначається на продуктивності праці та виробництві в цілому. Окрім підвищення якості продуктивних сил суспільства, спорт як засіб соціально-економічного зміцнення країни проявляється й у багатьох інших сферах людської діяльності. Наприклад, позитивно впливаючи на стан здоров’я людини, спорт сприяє приросту найбільш цінного з усіх багатств держави – дієздатного населення, що, в свою чергу, збільшує добробут самої держави. Розглядаючи даний аспект впливу на економіку, необхідно відзначити, що цю роль виконує насамперед фізичне виховання і масовий спорт, основною метою яких є оздоровлення населення і підтримка його репродуктивних якостей.

Залучення людей до спорту, особливо молоді, також дозволяє знизити криміногенність у суспільстві, що опосередковано впливає на поліпшення економічної ситуації в країні. Це проявляється у зниженні державних витрат на забезпечення суспільного порядку, зменшення числа осіб, які мають наркотичну й алкогольну залежність, а також підвищенні попиту на послуги у сфері спорту та спортивного сервісу.

Проведення спортивних змагань забезпечує розвиток галузей, прямо чи побічно пов’язаних зі сферою спорту. Наприклад, при проведенні міжнародних спортивних змагань збільшується кількість вболівальників, в тому числі й іноземних туристів, що стимулює розвиток таких галузей сфери послуг, як готельний і туристичний бізнес, торгівля, громадське харчування; веде до збільшення доходів підприємств з виробництва продуктів харчування, спортивної символіки, сувенірів тощо; дає додаткові замовлення для підприємств промисловості, сприяє розвитку інфраструктури регіону, де проводяться міжнародні спортивні змагання.

Виробництво спортивного інвентарю, спортивного одягу й атрибутики перетворилося у теперішній час на одну з найбільш розвинених галузей промисловості у світі. Популяризація спорту й зростання кількості осіб, які займаються ним, породжує відповідний попит на продукцію спортивних виробників, що перетворило цю галузь з допоміжної на таку, що найбільш динамічно розвивається.

Розвиток сфери послуг фізичної культури і спорту робить суттєвий внесок в економіку багатьох країн, оскільки популяризація спорту веде до зростаючого попиту на спортивні споруди та місця, де можна займатися спортом. У зв’язку з цим спостерігається збільшення кількості установ, що пропонують увесь спектр послуг у сфері фізичної культури і спорту: від стадіонів, спортивних залів і басейнів до спортивно-оздоровчих центрів.

Участь найбільш популярних спортсменів у рекламних кампаніях свідчить про використання спорту як елемента маркетингової стратегії виробників різних видів продукції, що також дозволяє говорити про його зростаючу роль у національній та світовій економіці.

Гонка за високими спортивними результатами стимулює також розвиток тісно пов’язаних зі спортом спортивної медицини і фармокології. Торгівля різними препаратами, що стимулюють роботу людського організму, перетворилася в окремий високоприбутковий напрямок медичної промисловості, що робить свій внесок в економічний розвиток багатьох країн.

Слід зазначити, що в даний час фізична культура і спорт у різних країнах світу має не однаковий рівень розвитку і, відповідно, має різну питому вагу в структурі національної економіки. Лідируючі позиції у галузі фізичної культури і спорту займають Сполучені Штати Америки. Ця країна має дуже розвинену фізкультурно-спортивну інфраструктуру і налагоджену систему фізкультурно-спортивної підготовки.

Аналізуючи макроекономічні показники функціонування сфери фізичної культури і спорту, вчені відзначають, що з 1980-х років почалось найбільш інтенсивне за всю історію існування фізичної культури і спорту проникнення ринкових відносин у цю сферу, особливо у сферу спорту вищих досягнень, що, в свою чергу, призвело до зростання її ролі в розвитку макроекономічних процесів у багатьох країнах світу. Дослідники вказують на помітний внесок сфери фізичної культури і спорту в загальні економічні здобутки розвинених країн, визначаючи її питому вагу у валовому внутрішньому продукті (ВВП) країн Європейського Союзу.

Важливо підкреслити об'єктивні передумови ринкової трансформації сфери спорту, яка в останні 15 – 20 років стала цікавити великий і середній бізнес як нова можливість ділових відносин і потенційний об'єкт інвестування.

Серед цих передумов можна виділити наступні:

  • у ряді країн (у першу чергу, США) за десятиліття було накопичено позитивний досвід як проведення окремих комерційних змагань, так і тривалого функціонування самостійних комерційних спортивних проектів у формі спортивних ліг та асоціацій (найбільш успішні з них функціонують у баскетболі, американському футболі, хокеї, бейсболі);
  • бурхливий і динамічний розвиток з 1970-х років фітнес-індустрії, початок якій поклали масові захоплення американців аеробікою та шейпінгом, і яка вже кілька десятиліть успішно функціонує в багатьох країнах як самостійний та досить успішний бізнес;
  • інтерес великих міжнародних і національних виробників товарів і послуг до спорту (у першу чергу, професійного) і активне його використання для реклами своєї продукції. Великі спортивні змагання, професійні клуби й окремі професійні спортсмени стали ефективними конкурентноспроможними рекламними носіями;
  • спортивні змагання (особливо міжнародні) самі стали вигідним комерційним продуктом, що добре продається;
  • професійні спортивні клуби все частіше починають успішно функціонувати як будь-яке інше комерційне підприємство, що працює в інших сферах бізнесу.

Дослідники спортіндустрії відзначають розширення сегменту національних та регіональних ринків, що віддзеркалює рух товарів як результат діяльності фізкультурно-спортивних організацій. Згідно з дослідженнями, питома вага витрат населення країн Західної Європи, пов’язаних із заняттями фізичною культурою і спортом, становила на початок 1990-х років понад 1 %, а в деяких країнах понад 2 % загальних споживчих витрат. Ці витрати можна згрупувати у три категорії:

  • прямі витрати, тобто витрати, пов’язані з безпосередньою участю населення в заняттях фізичною
  • культурою і спортом; витрати, пов’язані із пасивним споживанням спортивно-видовищних послуг
  • глядачами; витрати, пов’язані з участю в азартних іграх (спортивних тоталізаторах, гемблінгу тощо). Багато хто вважає, що ринок сфери фізичної культури і спорту на сімдесят відсотків – це ринок послуг. Це означає, що основним продуктом діяльності спортивних організацій є послуги.

Ринок спортіндустрії – приклад Росії

Обсяг ринку спортивних товарів в Росії складає сьогодні 3,5 млрд. доларів: більш ніж у 30 разів менше за американський. Як кажуть експерти, на зміну масової фізкультури в СРСР прийшов елітний фітнес в РФ. Приблизно така ж ситуація спостерігається і в Україні: фітнес  - найбільш поширений вид заняття україн6ців у галузі масової фізичної культури і спорту.

Правда, за темпами зростання російський ринок випереджає ринки США і країн ЄС, приростаючи щорічно на 20-30%. Про український ринок ми такого, на жаль, стверджувати не можемо. Український ринок не випереджає вказані ринки, хоча і у нас є свої позитивні тенденції - сьогодні обсяг вітчизняної спортивної індустрії — приблизно 1,5 млрд грн. За п’ять років кількість українських спортивних компаній збільшилася з 200 до 400, у рази підвищився обсяг спортивної продукції, що виробляється у нашій країні.

"У потенціалі ринок може скласти 9 млрд. доларів", - прогнозує в ефірі РБК-ТБ у програмі "Сфера інтересів" виконавчий директор Асоціації підприємств спортивної індустрії Росії Олександр Березніков. Тобто вже до 2011-2012рр. ринок чекає насичення (при зростанні 20-30%). І навіть у цьому випадку він буде в 12,5 разів менше, ніж американський ринок сьогодні.

Росіянам не до спорту, українцям поготів.  За даними Sport communication group, в США продаж спорттоварів на 1 особу складають 330 доларів, у ЄС - 85, а в Росії - 21. Якщо в США активним спортом займаються 40% громадян, а в Німеччині - 60%, то в РФ - близько 12% (дані ABARUS market research). Рівень споживання динамічно зростає.

У 2006 році ця цифра на одного українця на рік складала близько $21. З них

$11 припадало на товари спортивного призначення,

$6 - на товари для активного відпочинку і туризму, трохи менше $4 - на відвідування спортзалів та фін тес-клубів, секцій з видів спорту. У 2008 році структура споживання змінилася: в середньому на спорт українці тратять близько $25: з них $13,5 припадає на спортивні товари, $7 - на товари для активного відпочинку і $4,5 - на заняття спортом.

З огляду на ці фактори, а також високу вартість вхідного квитка на ринок спортивних товарів, інвестори невисоко оцінюють його перспективи. І всі надії пов'язують з увагою держави до проблеми спортивного розвитку нації.

Дійсно, федерально-цільова програма "Розвиток фізичної культури і спорту в РФ на 2006-2015рр." припускає, що до 2015р. активно займатися спортом будуть 30% громадян. Тобто число таких виросте з 2008р. майже в 3 рази. А витрати 1 громадянина Росії на спортивні товари складуть вже до 2011р. 40 доларів на рік, тобто зростуть у 2 рази з сьогоднішнього рівня. Це вселяє певні надії.

Але ринок власне спортивних товарів в Росії залишається дуже вузьким. Якщо подивитися на структуру цього ринку, росіянин витрачає свої 20-40 доларів "на спорт" наступним чином: на одяг і взуття - 65%, на спортивний інвентар - 25% і на тренажери - 10%. Для порівняння американець витрачає свої 163-330 доларів (різні дані) інакше: 45% - на тренажери, 35% - на спортивний інвентар і 20% - на одяг та взуття (дані Sport x26 fashion group).

Громадяни Росії поки тільки одягаються в спортивний одяг. "У США більш розвинені дорогі види спорту: гольф, великий теніс, гірські лижі, - коментує ситуацію О. Березняков. - Росія більшою мірою націлена на дешеві - ігрові види спорту ". Дорогі види спорту, милі американцям, може дозволити собі хіба що еліта Росії.

Інвестиції в ринок спортивних товарів декілька стримує і насувається демографічна яма у віці 20-40 років. Адже до 2020р., Коли за прогнозами президента Росії Володимира Путіна, середній клас в РФ буде складати 60-70% населення, саме населення складе 124-130 млн осіб, підрахували демографи.

"Підприємства спортивної індустрії вже готуються до цих негативних подій - парирує А. Березніков. - З урахуванням того, що нині дедалі більше людей пенсійного та передпенсійного віку стали займатися спортом, це позначиться: майбутні пенсіонери будуть більш здоровими і будуть продовжувати вести активний спосіб життя ". Навряд чи цей розрахунок на спортивних пенсіонерів виправданий, заперечують експерти-скептики. Швидше, їм доведеться працювати за двох, який можна порівняти з огляду на зростання цін і пенсій.

Поки гравці ринку спорттоварів покладають надії на пенсіонерів, фізвиховання в російських школах дихає на ладан. Далеко не всі з них мають можливість проводити заняття на своїй базі. Наприклад, в Удмуртской Республіці спортзали відсутні в 28,7% шкіл, в Новгородській області - в 28% шкіл і т.д. Дефіцит спортивного інвентарю та обладнання фіксується повсюдно (спортивні майданчики в середньому по Росії обладнані лише на 50-70%), підрахували в Росспоживнагляді. "Колишні майданчики зайняті машинами, а колишні стадіони - платні", - констатував ситуацію головний санітарний лікар Росії Геннадій Онищенко.

Тим часом, за даними ABARUS market research, торгові мережі займають 35% ринку спорттоварів, універсальні магазини - 16, магазини - 15, а тіньова торгівля - 34%. За словами А. Березнікова, "сіра зона" зосереджена в регіонах, якими і будуть приростати спортивні ритейлери ще 5-6 років. З 2001 по 2006рр. частка стихійних ринків в торгівлі спорттоварами у великих містах, за даними Асоціації підприємств спортивної індустрії Росії, знизилася з 70% до 15.

У Росії 90% реалізованих спорттоварів імпортується з-за кордону. Про конкуренцію з іноземцями може йти мова тільки в ланці торгових мереж. І хоча, за словами А. Березнікова, російські виробники тренажерів конкурентноздатні, їх частка на ринку залишає бажати кращого. Не дивно, що уряд оберігає їх митами для імпортованих спорттоварів в 5-15% від їх вартості.

Одним з показників розвитку ринку є присутність на ньому світових брендів. За останні  кілька років в Україні відкрились офіційні представництва adidas Group (бренди adidas і Reebok) та Puma. Лише adidas Group відкрила 73 власні магазини в Україні (adidas і Reebok). Офіційний представник Nike в Україні - компанія "Делта Спорт Україна" - планує відкривати по 10-15 власних магазинів Nike і близько 15 з партнерами щорічно. Також в Україну за останні 3 роки прийшли марки так званого "другого ешелону", наприклад, в футболі, це Joma і Umbro.

Якщо говорити про роздрібні мережі, то два роки тому на український ринок вийшла естонська мережа спортивних магазинів Sportland, а в найближчий час очікується відкриття першого магазину світової мережі Decathlon, визнаного лідера в галузі доступних товарів для спорту і відпочинку.

Ще одним свідченням успішності торгівлі спортивними товарами є наявність франчайзингових проектів, коли крупні власники мереж продають готовий бізнес партнерам. На початку  цього року було відкрито близько 70 таких роздрібних магазинів, хоча в 2005 р. їх було не більше 20.

В перспективах галузі – розвиток контрактного виробництва, коли українські фабрики будуть працювати на замовлення світових брендів. В Росії і Білорусі – це вже реальність. Наприклад, adidas Group співпрацює з 11 російськими фабриками і 5 білоруськими.

Цікавий факт – за даними офіційних китайських виробників велосипедів в Україну в минулому році було експортовано бл. 1 млн. велосипедів.

Позитивні зміни відбуваються і на ринку спортивних послуг. Перший фітнес-клуб в Україні відкрився рівно 10 років тому і довгий час на ринку існувало кілька крупних фітнес-об’єктів, що працювали в категорії елітних клубів з вартістю абонементу $3000-7000. Сьогодні ситуація змінилась - фітнес-послуги стали дешевшими, доступнішими для багатьох українців. Так в столиці можна купити річний абонемент в клубі середнього класу за $500-800. Один з найдемократичніших великих клубів є Sport Life, який відкрив 1,5 роки тому на Петрівці. Сьогодні клуб заявляє про розвиток мережі центрів і 2 проекти сьогодні вже будуються.

Відкриваються фітнес-мережі  і в регіонах – цього року відкрились 2 нові фітнес-клуби  "Спорт Лайф" в Донецьку і "Максимум" в Херсоні. У Киеві відкритий новий фітнес-центр "Тріумф", готується до відкриття другий клуб російської мережі "Планета Фитнес". Сьогодні в Україні працює близько 250 повноцінних фітнес-центрів і 300 невеликих тренажерних залів чи студій. Важливим показником розвитку ринку спортивних послуг є наявність професійних компаній, які створюють фітнес-центри "під ключ".

Якщо 2-3 роки тому такі послуги надавали як правило окремі фітнес-спеціалісти або  менеджери діючих фітнес-центрів, сьогодні існують компанії, які знаходять інвесторів під конкретні проекти і створюютьїх з нуля.

comments powered by Disqus
Евроиндекс Интератлетика Миллениум Буд
Теги
Фри Тайм Спорт(2) Укрсполртбуд(1) Бойко Спорт(1) Крада(1) Товары для спорта и туризма(1) В.М. Сушкевич(16) Спортмастер(10) Конференция(5) АПСИ(5) in_sports(6) Интер Атлетика(11) Евроиндекс(8) Г.П. Копылов(4) Интератлетика(6) Пробег под каштанами(1) go!sport(24) Каталог Спортивная индустрия Украины(7) Заседание АСИУ(6) спортивный маркетинг(1) Спорт Тур Маркетинг(4) паралімпіада(2) life:)(1) турнир(2) Українське спортивне будівництво(1) Профитнес Консалтинг(2) Спортарсенал(2) А.Шишкина(1) Д.Музыка(1) Спорт для всех(4) Лига уличного футбола(1) Товары для спорта и туризма(1) Спорт для Всех(1) winter sport extreme(2) Велобайк(1) ЛЕВИ(1) турнір(1) Спортивный маркетинг(1) Спортивное спонсорство(1) ЮКА(2) Евро-2012(1) Ю.Павленко(6) Укрспортбуд(2) Делегация АСИУ(2) И.М. Сушкевич(1) президент АСИУ(1) Александр Алябьев(1) vasil(6) общественная организация "Совесть"(1) Корн(1) Делта Спорт(3) Спортастер(2) паралимпийские игры(2) Ю. Павленко(1) Бренд-Лига(2) третейский суд(3) Миллениум Буд(1) Павленко Ю.А.(1) Спортивная медицина(1) Мета(2) sun event(2) Третейский суд при АСИУ(2) Третейский суд(6) Спортивная Индустрия Украины(1) АПСИб vasil(1) ЕВРО-2012(1) Визит АСИУ в Харьков(1) каталог Спортивная индустрия Украины(1) заседание АСИУ(1) концерн Сафари(1) Комитетет спортивного маркетинга(1) Іван Григоровський(1) Сушкевич В.М.(3) Старшинов В.И.(1) Спорт Экспресс(1) Гарач Н.(1) Книжковий світ(1) Ванкувер(1) Щасливі долоні(1) параолімпійська збірна України(1) асіу(1) детский фестиваль дзюдо(1) фестиваль дзюдо(1) спортмастер-украина(1) клуб триумф(1) Выставка Фитнеса(1) go sport(1) фитнес-конвенция(1) паралимпиада(1) сочи 2014(1) adidas(2) mu(1) manchester united(1) асиу(2) ролики(1) спортмастер(2) 13 сентября(1) день физкультуры и спорта(1) заседание правления(1) мисс лнр(1) спорт(1) новости спорта(1) здоровые дети украины(1) нагородження студентів спортсменів(1)